Search
Generic filters

הורות בשלט רחוק

“הורות בשלט רחוק”, תכנית ייחודית, המופעלת בבתי הסוהר בארץ משנת 1992.

התוכנית, אשר אין דומה לה בעולם, פועלת בהתנדבות, באמצעות אנשי מקצוע ממכון אדלר, בשיתוף וניהול מקצועי של שירות בתי הסוהר-ענף חינוך והשכלה ובתמיכת המחלקה לקשרי קהילה ומשפחה במשרד החינוך, בשנות פעילותה הראשונות.

בשנת 2020 זכתה התוכנית לפרס אות המתנדב מטעם נשיא המדינה ובשנת 2004 קיבלה התוכנית פרס בינלאומי מטעם ICPA– ארגון השב”ס העולמי, המאגד למעלה מ70 מדינות מרחבי העולם ומעניק אותות הצטיינות לתוכניות המופעלות בהתנדבות.

 בשלוש שנותיה הראשונות, התוכנית פעלה בשני מתקני כליאה והיוותה פלטפורמת למידה ניסיונית. תהליך מינופה בוצע באופן מדורג, תוך גיבוש מעטפת מקצועית תומכת ומעשירה. מאז ועד היום, היא מופעלת ברוב בתי הסוהר בארץ, כולל בבית סוהר לנשים נווה תרצה ובית סוהר לנוער-אופק. קבוצות האסירים הן הטרוגניות- ערבים ויהודים, ילידי הארץ ועולים חדשים. סה”כ כ- 50 קבוצות פועלות מדי שנה.

בבסיס הרציונל של התוכנית עמדה ההבנה כי המאסר אינו מפקיע מידי האסיר את התואר-אבא והוא ממשיך להיות הורה לילדיו. בדומה להורה נורמטיבי- המשפחה, הילדים, אופן גידולם וחינוכם חשובים לו ומשמעותיים בחייו. לאור הדברים הללו, גובשה התוכנית שעיקר מטרתה- להוביל שינוי בדפוסי חשיבה ונורמות התנהגות של האסיר כלפי ילדיו ומשפחתו ולהקנות כלים ומיומנויות להתמודדות עם המשימות ההוריות. התוכנית מושתתת על עקרונות התפיסה האדלריאנית, הגורסת כי מצבו של האדם הינו תוצאה של בחירה ולא של גורל. לפיכך, בידיו קיימת אפשרות לבחור אחרת כיצד לחיות את חייו. בידיו לקחת אחריות על תפקודו כהורה, לשנות את גישתו לילדיו ולהשפיע על אופן חינוכם. חיזוק תחושת השייכות שלו תקנה לו ביטחון ותאפשר לו לבנות את זהותו, כהורה, כאיש משפחה וכאדם מועיל בחברה.

התוכנית מנסה להעניק לאסיר חווית הורות אחרת, תוך העלאת הדימוי העצמי שלו והגברת תחושת מסוגלותו. ההנחה היא, כי שיתוף פעולה של העבריין עם החברה הנורמטיבית, יכול לצמוח מתוך חוויית הצלחה ומשמעות ולא מתוך נחיתות ואשמה. חיזוק האב –האסיר בנושאים הרגישים והמשמעותיים בחייו, קרי, משפחתו וילדיו, יסייעו לו בהעצמת יכולותיו ואלו עשויות להוות עבורו מנוף לשינוי המיוחל.

המודל הבסיסי של “הורות בשלט רחוק”, היווה תשתית לצמיחתם של מודלים נוספים, העוסקים בתחומי-פרט, זוגיות ומשפחה, מותאמים לצרכי האסירים ואפיוניהם, ולמאפייני בתי הסוהר השונים:

הורות למתחילים-עקרונות החינוך של אדלר נלמדים בקבוצה. כל עיקרון מקבל משמעות באמצעות דוגמאות וניתוח מקרים. למשל “גבולות” ביחסי הורים ילדים, או “הסוד”- כשאבא נאסר-מה אומרים לילד ואיך.

הורות למתקדמים-העמקה והרחבה של הלמידה ופיתוח המשמעות של “הסמכות ההורית”.

הורות לגיל ההתבגרות– למידה על מאפייני גיל ההתבגרות והדילמות עימן נדרשים ההורים להתמודד.

מודל האדם, התמודדות עם מציאות בלתי רצויה- קורס הדן בסוגיות בפילוסופיה של אדלר-מהו האדם? סובייקטיביות, חופש, בחירה, השתייכות ועוד.

קבוצות הגיל השלישי –מיועד לאסירים בני 60-80, הדנים ביחסים הבין דוריים, בבעיית הבדידות, האובדן הפיזי והנפשי, ניצול שעות פנאי והתמודדות עם מציאות בלתי רצויה.

קבוצות לעזרה ראשונה– מיועד להורים עצורים העומדים להישפט, אשר חווים משבר של אי וודאות והסתגלות למציאות חדשה והשלכותיה על הילדים.

קבוצות זוגיות- עוסקות בדילמות הנובעות מן המאסר והמשבר במערכת הזוגית והמשפחתית.

חזרה לחיק המשפחה– קבוצת הכנה של האסיר לקראת שחרורו והשתלבותו מחדש במערך המשפחתי ובחברה.

אסירים המשתתפים בתוכנית, חווים את הלמידה כמעבדה יישומית ולא תיאורטית בלבד. מושגים כגון- הקשבה, עידוד, שיתוף, בקשת עזרה, התייעצות, מקבלים ביטוי מוחשי בקבוצה. אסירים מקשיבים האחד לשני, משתפים בדילמות ההוריות שלהם ומבינים שהשיח שהם מקיימים בקבוצה, מהווה מודלינג לשיחה משפחתית, לאופן חינוך ילדיהם.

הורות בשלט רחוק

לקט מדברי אסירים המביעים דעתם ורגשותיהם אודות התוכנית:

“אתמול הגיע לביקור הילד שלי ופעם ראשונה באמת הקשבתי לו. הרגשתי שגם הוא מרגיש בשינוי שהתרחש אצלי..”

“למדתי הרבה דברים בקורס הזה.. והדבר שאני באמת רוצה להמשיך ולהשתנות בו, זו הביקורת. הבנתי כמה ביקורת הורסת וכמה חשוב לעודד את הילדים”.

“קבוצת אדלר נתנה לי ביטחון לשתף בחולשות שלי. כשיהיה לי ביקור אני מתכוון לשתף את הילדים שלי מה למדתי כאן. אני מקווה שהם ירגישו בשינוי שלי..”

“מה שלמדתי כאן, כשאני אחזור לכפר, יהיה לי חשוב לגדל את הילד שלי כילד עצמאי ובוחר..”

“אני יודע היום שלבקש עזרה ,זו לא בושה..”

“אני לא רוצה לחזור על הטעויות שעשו ההורים שלי.. הלימודים “באדלר” הראו לי שיש דרך אחרת..”

זה מכבר פגשתי באקראי, מחוץ לכלא, את רוני, אסיר שהשתחרר לפני 14 שנים מבית הסוהר, לאחר שהות בת 7 שנים בכלא איילון. באותם הימים, שמו של רוני הלך לפניו כעבריין “כבד”.

רוני סיפר לי שהוא עובד במוסך, פעיל בקבוצתN.A ,יש לו 4 ילדים והוא משתתף ביחד עם אשתו, בקבוצת הורים של אדלר, “בחולון, לא בכלא!” דומני, כי יש בסיפור הזה כדי לשקף את סיפור “אדלר” בבתי הסוהר. העובדה כי בעקבות השתתפותו בתוכנית בכלא, ידע רוני לזהות את מצוקותיו וצרכיו ההוריים ובחר ללכת עם אשתו “לבקש עזרה”, יש בה כדי להעיד יותר מכול על הצלחת התוכנית וחשיבותה לאסיר ולבני משפחתו.

null
null
null
דילוג לתוכן