Search
Generic filters

7 דרכים לגרום למתבגרים לעזוב את המסכים

במקום לומר “אין מה לעשות, הם מכורים למסכים”, אפשר ליזום פעילויות ולאתגר את המתבגרים בחופש הגדול. נשמע כמו משימה בלתי אפשרית? אנחנו בצוות של מכון אדלר קיבצנו כמה רעיונות.

אתם רוצים לתת לילדים שלכם חופש אמיתי, ולאפשר להם לנוח ולעשות כל מה שהם רוצים, אבל מוצאים את עצמכם מהר מאוד מתעצבנים כשהם נמצאים שעות סביב המסכים. לפעמים הם מגוונים ועוברים מהמחשב, לסמארטפון ולטלוויזיה, אבל העיקרון ברור.

יש הורים שמתאיישים, יש הורים שזורקים לאוויר “אולי תעזבו כבר את המסכים ותזמינו חבר?” אבל אז מגיע חבר, ולמרבה הפלא – הם שוב במסכים. מה עושים? הנה כמה רעיונות ששוה לנסות:

איך לגרום למתגברים לעזוב את המסכים – 7 דרכים יצירתיות

לאה שטרן, מנחת הורים ומרצה, מכון אדלר, ממליצה:

1. פעילות חברתית משותפת

הקושי לראות את ילדינו המתבגרים הנמצאים שעות רבות במשך היום ללא מעש, משותף להורים רבים. לכן, אנו יכולים לדבר בינינו ולייצר מפגשים משותפים.
ניתן גם לייצר תוכן למפגשים כמו משחקי כדור, מפגשים בבריכה, באולינג וכו’. כך גם תתקיים אינטראקציה חברתית פנים אל פנים בין הילדים ולעיתים אפילו תתקיים פעילות גופנית לצידה.

קראו עוד:
כך אתם עוצרים את ילדיכם מלהגשים חלומות
השיעור הכי חשוב שצריך ללמד את הילדים
ההורים שטסו להודו עם שבעה ילדים

2. אתגר יום ללא מסכים

המתבגרים שלנו מאד אוהבים להשתתף באתגרים, בעיקר אם בסיומם צפוי פרס כלשהו. גם כאן, ניתן לשתף פעולה כמה הורים ולייצר אתגר יומי או שבועי המאתגר את הילדים להפחית את שעות המסך. מי שיזכה באתגר יזכה בפרס שיוגדר מראש כמו כרטיסים לקולנוע, הכפלת דמי הכיס השבועיים או כל רעיון יצירתי אחר.

3. עבודות יזומות

כל אחד מבני הבית שותף למטלות הבית ומבצע אותן בהתאם לגילו וליכולתו. כמובן שהוא אינו מקבל תשלום על ביצוען. עם זאת, ישנן מטלות שאנו ההורים משלמים לגורם חיצוני לביצוען.
לעיתים נשלם עבור בייביסיטר, ניקיון רכב או שירותי גינון. כעת, בזמן החופש, המתבגר שלנו, הפנוי מלימודים, יכול להתנסות וללמוד לעשות מטלות אלה, בבית או בבתי מכרינו. כך, גם ירחיב את יכולותיו וגם יזכה לתשלום סמלי שיסייע לו להינות בחופש.

4. התנדבות

החופש הגדול הוא הזדמנות לאפשר לילדינו להתנסות בתרומה לקהילה. חשוב לבחור מקום בו ניתן להתנדב באופן חד פעמי, כמו במקלט לחיות עזובות או בקטיף.
רצוי לתאם את זמן ההתנדבות עם הורים נוספים ולהבטיח נוכחות של בני נוער מוכרים, מה שיקל את המתבגר להירתם לפעילות. אל תשכחו לעודד אותו על הנכונות שלו ועל תרומתו, זה לא מובן מאליו.

והנה עוד כמה רעיונות:
עמית רז, פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער, מרכז ד”ר טל, ממליצה:

5. מוטיבציה פנימית

בעידן שבו כל המידע וההתרחשויות בארץ ובעולם זורמים באופן מיידי לתוך מכשירי הטלפון שלנו, נראה שהחשש הגדול של בני נוער הוא מלהפסיד את מה שקורה סביבם ברשתות החברתיות (FOMO).
כדי להפחית את זמן השימוש מול מסכים כדאי לחפש יחד עם בני הנוער חוויות שבהן יוכלו לפגוש את בני גילם ולחוש פחות את “ההפסד” שבהתנתקות מהאפליקציות.

מומלץ לחשוב יחד עמם ולאור תחביבים שלהם ומוקדי עניין ישנים וחדשים באילו פעיליות לבחור, למשל – אימוני כושר קבוצתיים, תנועות נוער, פעילויות “אקסטרים” כגון גלישה, טיפוס על קיר, או תחביבים אחרים.

הרעיון הוא למצוא את המוטיבציה הפנימית של הנער או הנערה ואת מוקדי העניין שלו, כלומר, מה הוא או היא באמת רוצים, במה הם מתעניינים מעבר למסכים. זו מוטיבציה שונה ממוטיבציה של ההורים. בדרך זו גובר הסיכוי שיוכל להתרחק מהשימוש רשתות החברתיות לפרקי הזמן בהם יעסוק בתחביבים אחרים.

6. הורות פעילה

כשבני הנוער “נשאבים” למסכים הם מתבודדים ומתרחקים מהסביבה בכלל ומהוריהם בפרט. מצבים כאלו עלולים לעורר רגשות של כעס, אכזבה ואף עלבון ותחושת דחייה אצל ההורים. בתגובה הורים עשויים להפוך פאסיביים יותר, ולהפסיק לנסות להתקרב לנער/ה, דבר שאפילו יחריף את השימוש במסכים.

חשוב למרות זאת לא לאפשר לבני הנוער להסתגר בתוך העולם הוירטואלי הזה ולחוש כי זהו מצב לגיטימי. הורה פעיל, שימשיך להתעקש על זמן משותף עם ילדיו ויציב גבולות לזמן השימוש במסכים, ישדר באופן ישיר ועקיף כי הוא אינו מאפשר לו שימוש מופרז.

למרות שבגיל זה גובר הצורך והרצון בעצמאות, בתחושה של שליטה ובקבלת החלטות, במקביל בני הנוער ממשיכים להזדקק לתחושה שהם מוחזקים על ידי הוריהם.

הורות פעילה שתציע לילדים לבלות איתם זמן קבוע למשל בארוחת הצהריים או הערב כשהמסכים בצד, או להציע במקום שישבו מול המסכים יציאה משותפת לקולנוע או צפייה בסרט בבית, יאפשרו לילדיכם לחוש כי אתם במודעות ובשליטה על התנהלותם.

7. פרויקט משותף של בני הנוער וההורים סביב שימוש במסכים

אנחנו רגילים לראות את המסכים כמבודדים את הילד ומרחיקים אותו מהוריו, אבל המסכים יכולים גם לקרב ולשמש כגורם שיכול לייצר זמן משותף של למידה ויצירה.

למשל, ניתן לבקש ללמוד מבני הנוער שימושים שונים ומגוונים באפליקציות בטלפון הנייד או בתוכנות מחשב שונות, שיכולות לסייע לשגרת היומיום שלנו.

נסו לבקש עזרה בפרוייקטים מיוחדים ויוצאי דופן: בין אם מדובר בשימוש באפליקציות שמנהלות את יומן הפגישות של ההורה, רשימת הקניות בסופר, עריכת תמונות או הכנת סרטון ליום הולדת של קרובי משפחה.

בנוסף, כדאי “להעז” ולהציע לילדכם לבחור ולשתף אתכם בערוץ ביוטיוב שאהוב עליהם, בסרטונים מסוימים או בסדרות שהם אוהבים לצפות בהם, ואולי כפי שהיה כשהיו קטנים הם ישמחו לצפות בהם יחד אתכם ולתת לכם להכיר יותר את עולמם בדרך זו.

פרויקט או צפייה משותפת יוכלו לספק לכם תחום עניין ונושאי שיחה חדשים ומקרבים. בדרך זו המסך, שמהווה לרוב נושא לויכוח ומרחיק בין ההורה והילד, יכול גם לסייע בשיפור הקשר את ילדכם.

הכתבה פורסמה במקור בYnet

דילוג לתוכן