Search
Generic filters

מדברים הורות בקהילה

רקע

"מדברים הורות בקהילה" הינו מיזם משותף של קרנות הביטוח הלאומי ומכון אדלר בשיתוף משרד הרווחה, משרד החינוך והמשרד לשוויון חברתי.

המיזם מיועד להורים צעירים בסיכון המתגוררים בפריפריה הגיאוגרפית – חברתית של מדינת ישראל. מטרת המיזם היא להנגיש שירותי הדרכה הורית להורים, ולהקנות להם כלים ומיומנויות לקידום תפקידם כהורים ולחיזוק החוסן והתא המשפחתי.

במסגרת המיזם פותח מודל ייחודי להנגשת השירות של הדרכה הורית למשפחות במצבי סיכון והוא כולל 3 מרכיבים:

  • ניידת מדריכות הורים – מדריכות הורים שמגיעות אחת לשבוע למרחבים הציבוריים בשכונה נבחרת, ביום ובשעות ידועות מראש ונותנות מענה של ייעוץ והדרכה אישית להורים ללא עלות. המענה גמיש, בלתי פורמלי ומותאם לאוכלוסיית היעד ולצרכים שעולים בשטח: התערבות קצרת טווח בשעת משבר, הקניית מידע, תהליכים מתמשכים אצל הורים חוזרים, גשר לקשר עם גורמים קהילתיים, מיצוי זכויות ועוד.
  • מנטורינג – מערך ליווי משפחתי בבית המשפחה– לווי פרטני למשפחות במצבי סיכון מורכבים הנדרשות לתמיכה מתמשכת.
  • תכנית הכשרה לאנשי מקצוע ביישוב – הדרכה לצוותים מקצועיים בקהילה, להרחבת ידע והקניית כלים לעבודה עם משפחות צעירות, בדגש על התפיסה של המשפחה כמערכת.

סיפורי גינה מגן האלה בעפולה וגינת בורלא בעכו

אנחנו פוגשות אותה בכל שבוע מאז שהגענו לגינה. תמיד שואלות לשלומה והיא עונה בנימוס. לא מעוניינת לדבר. לפני שלושה חודשים לערך, היא פתאום ניגשה אלי. שאלה אם אפשר לדבר קצת. מהר מאוד הסתבר שהיא חווה אלימות פיזית מבן הזוג.
דברנו על ההשלכות, על הדוגמא לילדים, על בחירה…. מאז היא חזרה כל שבוע עד שיצאנו לסגר.

אתמול פגשתי אותה לראשונה מאז הסגר וגיליתי שממש לפני יומיים היא עזבה את הבית ועברה לדירה משלה עם חמשת ילדיה. איזה אישה אמיצה ומדהימה!

היא הגיעה להתייעץ על מריבות בין האחים. אחרי שני מפגשים הזמנתי אותה להתבונן באחד מהילדים ולבחון האם יש מצב שכל מה שהוא עושה, נעשה על מנת לרצות אותה, תוך ביטול מוחלט של רצונותיו. לאחר שבוע היא חזרה המומה ואמרה כי עקבה אחרי התנהגותו וגילתה כי הוא מבטל את רצונותיו באופן קבוע בכל המעגלים. היא קיבלה הדרכה כיצד לחזק את תחושת הערך שלו ולהתחבר לצרכיו ורצונותיו. השבוע הגננת התקשרה לספר לה איזה שינוי מדהים יש בילד וכמה מורגש שיש לו הרבה יותר ביטחון.

זוג שהגיע להדרכה, האם ישראלית שגרה שנה באתיופיה והכירה את בן זוגה ממוצא אתיופי. הם הביאו את הקושי של האב ביצירת שיח עם בנו ועל כך שהוא פונה רק אל האם. לאחר שאילת שאלות התברר שהאם והילד מדברים בניהם בעברית, האב מדבר עם הילד אמהרית, והאב והאם מדברים בניהם באנגלית. אין אף שפה בה שלושתם יכולים לנהל שיחה משותפת. בעקבות ההדרכה האב התחיל לנסות ולשוחח עם הילד בעברית ואף נרשם ללמוד באולפן. במקביל היה עידוד לכך שלילד ניתנת היכולת לשליטה בשתי שפות וכך גם יוכל לדבר עם משפחתו החיה באתיופיה.
זוג הורים שהגיעו להדרכה, הילדים הוצאו מהבית לפני מספר שנים לפנימיות והם מגיעים מידי פעם לביקור. ההורים ביקשו הדרכה לאופן בה עליהם לשוחח עם הילדים, כיצד לבלות את הסופ"ש יחד (ההורים שומרי מצוות).
נערכה עבודה על הורה "בנאי" – לתכנן את הביקור מראש להכין פעילויות, כלים של תקשורת מקרבת שיח במסר אני. הייתה לי תחושה שהפגשתי אותם עם עולם חדש ונראה כי הם מעוניינים להמשיך ולהגיע לגינה.

 

null
null
null
דילוג לתוכן