שנה חדשה עומדת להתחיל….

שנה חדשה עומדת להתחיל ואיתה מגיעה גם תקופת ההסתגלות.
הסתגלות אשר באופן טבעי אנו מייחסים לילדים ההולכים לגן חדש, אך ברור לנו שהיא גם מנת חלקם של ההורים המשאירים את היקר להם מכל  בידיים זרות.

ומה לגבי הגננת וצוות הגן? גם עבורם זו תקופה לא פשוטה.
שרית מאיר מדריכת הורים ומלווה גני ילדים, מצרפת כמה הצעות להתמודדות מוצלחת עם ימי הגן הראשונים.

גננת יקרה,
ההורים בחרו בגן שלך מתוך היצע גנים לא קטן, לאחר שבדקו גנים נוספים, התייעצו עם הורים וקיבלו המלצות טובות.
ועדיין, היום הראשון מציף בבת אחת חששות רבים: האם בחרו בגן המתאים ביותר עבור ילדם? האם יהיה לילד שלהם טוב? האם יהיה לו קשה? האם יקבל מספיק חום ואהבה? אלה חששות טבעיים ומובנים, מאחר והוויתור על המעורבות החשובה שהייתה להם בתקופה הראשונה לחיי הילד תלך ותפחת, שינוי המעורר לא מעט חרדות.

אם כך, כיצד ניתן לצמצם את חששות ההורים ולסייע להסתגלות הילדים? כיצד להכיל, מצד אחד, ילדים החווים קושי, הנמצאים בסביבה זרה להם ללא הורה או דמות מוכרת לצידם ומנגד להתמודד עם הורים לחוצים, שעבור חלקם זו ההתנסות הראשונה שלהם במסגרת גנית?

מצורפות כמה הצעות:

  • לבצע הכרות מוקדמת של סביבת הגן –  ההורים בוחנים קודם לכן את הגן ומוזמנים לאסיפת הורים אך עם הילדים? רצוי להזמין גם אותם לביקור קצר בגן כמה ימים לפני תחילת השנה. לאפשר להם לשחק במשחקים ובחצר, כך כשיגיעו ביום הראשון הגן לא יהיה להם זר.
  • להכיר את הילד מראש – לבקש מההורה תמונה של הילד ולנסות לבצע היכרות באמצעות התמונות כך שביום הראשון הצוות כבר יזהה את הילדים בשמם. בנוסף, לבקש מההורה למלא טופס הכולל פרטים אישיים על הילד – מה מרגיע אותו, כיצד נוהג להירדם, במה אוהב לשחק, שיר אהוב וכדומה.
  • באסיפת ההורים שמקיימים לפני תחילת השנה כדאי להסביר על תהליך ההסתגלות המקובל בגן וכמה זמן הוא אורך.
    יש להסביר להורים שכשילד הולך לגן, לא מדובר באירוע חד פעמי, אלא בתהליך הדרגתי. האופן שבו יתמודד ההורה עם התהליך, יקבע אם הילד ייצא מחוזק מהניסיון, ויצביע על הדרך בה יתמודד עם פרידות ומצבים קשים אחרים בשלבים השונים של חייו.
    מומלץ להזמין איש מקצוע חיצוני שיוכל לתת הסבר על התהליך, מה החשיבות שלו וכיצד יש לנהוג.
  • טקס פרידה – להמליץ להורים לבצע טקס אחיד, עקבי וקצר ולהסביר שפעילות מוכרת החוזרת על עצמה, משדרת לילד תחושת יציבות וביטחון.
  • לאפשר לילד להביא חפץ מעבר במידה ויש, או כל חפץ אחר כגון משחק או בובה שהוא אוהב שילווה אותו בתקופת ההסתגלות.
  • להכין את הגן מראש כך שכבר מהיום הראשון לכל ילד תהיה מגירת ציוד / יצירות עם השם או התמונה שלו, בהתאם לגיל. מה שיתרום לתחושת השייכות של הילד ו/או ההורה לגן.
  • דווקא בתקופת ההסתגלות חשוב לעדכן את ההורים וכמה שיותר באמצעות שליחת תמונות, שיחה קצרה או הודעת טקסט. למרות הקושי בזמינות הצוות בימים הראשונים כדאי למצוא זמן לעשות זאת, זה בהחלט יוריד את רמת החרדות בקרב ההורים ופשוט יחמם את הלב.
  • להציג להורה את המציאות כפי שהיא ולא לנסות לייפות אותה – הורים מעדיפים שיספרו להם את האמת, גם אם היא פחות נעימה, מה שיוצר בסיס אמון שחשוב מאוד להמשך.
  • לבצע תהליך של “מודלינג” להורה – לתת הרגשה נינוחה ובטוחה להורה שאכן בחר במקום הנכון, בדיוק כפי שעליו לשדר לילד שלו…

שתהיה שנה מוצלחת !

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...