הילד מפריע בגן? תנו לו תפקיד! מאת: שרית מאיר

בידיים טובות – הפינה לאנשי מקצוע וחינוך לגיל הרך, עם שרית מאיר, מדריכת הורים ומלווה גני ילדים

להורים אנו מסבירים שהילד, כחלק מהצורך שלו להרגיש שייך, צריך גם לחוש שהוא נחוץ, שזקוקים לו במשפחה, שהוא תורם ומועיל לתפקוד של הבית. אך עניין זה בהחלט גם רלוונטי למסגרת בה הוא נמצא במהלך היום.
הרי בינינו, כולנו רוצים להרגיש שאנו תורמים ומשמעותיים למערכת אליה אנו משתייכים. מי לא רוצה לקבל בעבודה את המסר שבלעדיו הפרוייקט שעבד עליו לא היה מצליח, לחוש שמעריכים אותו ואי אפשר להסתדר בלעדיו. הילדים שלנו, גם הם זקוקים לכך ואולי אפילו יותר.
ההבדל בינינו הוא שבמידה ונרגיש לא מוערכים או לא מספיק חשובים, אנו יכולים ברוב המקרים, לקום ולעזוב את מקום העבודה. אך ילד לא יכול לעזוב את הגן, את בית הספר או כל מסגרת אחרת בה הוא נמצא.

ואז, אותו ילד שלא מוצא את המקום שלו, מחפש דרכים אחרות “להצטיין” או להתבלט בהן. כך אנו נתקלים בילד שמפריע , משתולל, לא מעוניין להשתתף, לא מוכן לשתף פעולה, מרביץ וכדומה.

אז מה עושים?

אחד הדברים המומלצים, הנכון לגבי כל הילדים, הוא להעניק להם תפקיד. כן,כן, קראתם נכון.

לפעמים נשמע לנו לא הגיוני שהילד ירצה לקבל אחריות ולעזור, בטח כאשר מדובר על אחד שלא מתעניין ומפריע, אך אולי זה בגלל שהתרגלנו המבוגרים, לעשות בשביל הילדים את הכל.. אז אולי תופתעו לגלות שלא רק שהילד יבצע את המטלות, הוא אפילו ייהנה מהן ויתעקש לעשותן  לבדו ועלינו להגיב בהתאם ולחזק אותו. כך אנו מסייעים לגדל ילד אחראי ועצמאי.

ומאיזה גיל ניתן להתחיל?

ניתן לתת לילד תפקיד כבר מהרגע שהוא הולך, כלומר סביב גיל שנה או שנה וחצי. בתחילה בדברים קטנים ולאט לאט נרחיב את התפקיד ואת תחומי האחריות שמביא עימו.

להלן כמה דוגמאות:

לילדים קטנטנים בגיל שנה-שנתיים נבקש-
לסדר את המשחקים או כלי היצירה, להרים את הצלחת והסכו”ם בסיום הארוחה

לילדים בגילאים שנתיים שלוש ניתן לאפשר בנוסף –
לרחוץ ידיים עצמאית, להביא מהתיק את בגדי ההחלפה / לשים בתיק את הבגדים המלוכלכים, לערוך או לפנות את השולחן לפני או אחרי הארוחה, להניח / לאסוף את השמיכה לפני או אחרי שנת הצהריים

לילדים בגילאי שלוש -ארבע ניתן לאפשר-
לבחור את התמונה או את השם שלו ב”מי בא לגן”, לתת תפקיד של תורן יומי, “מפתחן” – אשר אחראי לפתוח את הדלת ביציאה לחצר ולנעול אותה בחזור, לבחור את הספר שתקריא הגננת לכולם, לנעול את הנעליים לבד

לילדים בגילאי ארבע-חמש ניתן לאפשר בנוסף –
תפקיד של “ספרן” שאוסף את ספרי הספרייה שהחזירו הילדים ומכניס לתיק את הספר החדש שבחר כל ילד, שני עוזרים שיושבים ליד הגננת במפגש ומסייעים לה במה שצריך, “חזאי” שבודק מה מזג האוויר ומעדכן את כולם במפגש, “סו שף” שמסייע לצוות להכין את ארוחת הבוקר (למרוח את הכריך , לחלק את הסלט לקעריות ועוד).

על מנת לשתף כמה שיותר ילדים ולגרום להם להרגיש שהם תורמים וחשובים לפעילות של הגן, מומלץ למנות מספר ילדים לחלק מן התפקידים הללו וכן כדאי להכין מראש טבלה עם שמות הילדים והתפקידים למהלך השבוע הקרוב.

גננות והורים יקרים – איך זה אצלכם בגן? מוזמנים לשתף גם ברעיונות לתפקידים נוספים

 

 

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...