בידיים טובות – הפינה לאנשי מקצוע וחינוך לגיל הרך, עם שרית מאיר, מדריכת הורים ומלווה גני ילדים

בשעות היום אנו משמשים כצוות חינוכי, אך במרבית המקרים אנו גם הורים, המזדהים עם הקשיים וההתמודדויות של הורי הילדים העומדים מולנו. בפינה זו נציג נושאי התמודדות של אנשי המקצוע עם ילדים והוריהם, נעלה דילמות, מחשבות, הצעות ורעיונות לפתרון. 

אני מזמינה גם אתכם ההורים, לקרוא, להגיב ולשתף את אנשי החינוך של ילדיכם.

הפעם אתייחס לנושא רגיש וחשוב המהווה בסיס משמעותי לקשר שבין הצוות להורים– יחסי אמון.

כאשר אנו מכניסים את ילדנו למסגרת חדשה, לא משנה איזו, אנו למעשה מפקידים את היקר לנו אצל אחרים וברוב הפעמים אנו לא באמת יודעים מה קורה שם, מה שמעלה אצלנו באופן טבעי חששות. בנוסף, לפעמים משהו לא מרגיש לנו טוב, אך אנו לא יודעים לשים עליו את האצבע ולעיתים ישנם דברים שמפריעים לנו בהתנהלות, אך אנו חוששים לומר משהו, כדי “שהילד לא יפגע”.

בכל מה שקשור לאמון, ישנם שני סוגים של אנשים: אלו שנותנים אמון עד שמשקרים להם ואלו שמבחינתם משקרים להם עד שיוכיחו להם אחרת. המשותף לשניהם הוא שמספיקה חוויה שלילית אחת שעלולה להרוס לגמרי את יחסי האמון.

אז כיצד בונים מערכת אמון ויוצרים תחושה טובה בקרב ההורים?

מצורפות כמה הצעות, חלקן רלוונטיות לכל סוגי המסגרות וחלקן רק למסגרת הגנית.

המפתח לבניית מערכת אמון, בכל סוג של יחסים, טמון בעיקר במשפט שאומר “שמי שאין לו מה להסתיר, לא מסתיר דבר”, ולמה הכוונה?

  • נהגו בשקיפות ואפשרו להורים לבדוק את המקום, להגיע מתי שרוצים ולהיכנס בחופשיות מבלי שמבררים באינטרקום מי הגיע. בעניין זה ניתן להתקין מערכת כניסה אוטומטית המופעלת עם קוד.
  • הימנעו משמועות  – עדכנו את ההורים אם ילד או איש צוות עזבו. אם ילד נפגע בצורה חריגה וכדומה. עדיף שאת האינפורמציה יקבלו ישירות מהנהלת הגן ולא דרך שמועות.
  • קשר – אפשרו להורים לשוחח ביניהם ועם אנשי הצוות, פרסמו דף קשר והוסיפו גם את הפרטים של הצוות, לפחות את הצוות הקבוע והעיקרי של הגן.
  • ספקו אינפורמציה ספציפית על הילד – הורים שמחים לקבל אינפורמציה מקיפה יותר לגבי ילדיהם מאשר סיכום יום שלם במילה:  “בסדר” או “מצויין”. להורים לקטנטנים ניתן לספק טבלה יומית שם מפורט סדר היום של הילד לעניין שינה, ארוחות וגם יציאות. ניתן להציג את האינפורמציה על גבי לוח מחיק בגן. להורים לילדים גדולים כדאי פשוט לתת דוגמא לאירוע שקרה, לאינטראקציה, למשחק או כל דבר אחר.
    כמובן שאם הילד נפל, נשרט, ננשך חשוב לעדכן את ההורים בכך.
  • פרסמו עדכון שבועי על מה שארע בגן – כיוון שהורים לא יכולים להיות נוכחים בגן, אפשרו להם לקחת חלק במה שארע בגן באמצעות שיתוף בסדר היום, בתכנים שהועברו, בסיפורים וחווית שהילדים שיתפו. מה שיאפשר להורים להרגיש שהם מעורבים ויסייע להם לפתח שיחות על כך עם הילדים.
  • אל תתגוננו– כאשר הורה מתלונן, שואל או גם אם הוא תוקף אל תרגישו צורך להתגונן. לכו עם האמת שלכם. זכרו שמי שמתגונן נותן הרגשה שיש לו מה להסתיר.
  • תמונות – צלמו תמונות מרגעי היומיום והעלו אותם לאתר של הגן או לקבוצת פייסבוק משותפת. הרי ידוע שתמונה אחת שווה אלף מילים לא? כך ההורים יוכלו להתרשם ממה שעובר על ילדם, במה משחק, עם מי משחק, מה מצב רוחו וכדומה.
  • אל תנסו לייפות את המציאות – לא משנה מה התגובה הראשונית, בסופו של דבר הורים תמיד יעדיפו לשמוע את האמת ויעריכו אתכם יותר על כך. אם עבר על הילד יום קשה, שתפו אותם. אם אתם מזהים בעיה אצל הילד, עיכוב התפתחותי, הציפו אותה. זכרו שאתם מבלים את מרבית היום עם הילד ובסיטואציות שונות ולכן זוהי חובתכם לעשות זאת גם אם לעיתים המשימה היא לא נעימה.

בהצלחה,

שרית

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...