אימון הורים או הדרכת הורים?

רבים נמשכים לתחום האימון, מתוך רצון לעזור לאנשים אחרים ליצור שינוי משמעותי בחייהם.

ואכן, מקצוע האימון מזמן לעוסקים בו כלים רבים לעשות זאת.
אחד הכלים המשמעותיים ביותר הינו התמחות בתחום מסוים (שהרי הפונים מעוניינים לפגוש מאמן שהינו מומחה בתחומו).
אימון הורים הינה אחת המגמות המבוקשות ביותר, משום שהוא משפיע הן על ההורים (המתאמנים) והן על הילדים שלהם, מאפשר יצירת שינוי משמעותי באווירה וביחסים בבית, ועוזר להורים לפעול, גם מול הילדים שלהם, בהתאם לערכיהם.

אחת השאלות שמופנית אלינו הכי הרבה היא לגבי ההבדל בין אימון לבין הדרכת הורים (שגם אותה לומדים במכון אדלר, כמובן)?

ובכן, זוהי הזדמנות להבהיר מעט את ההבדלים:                                                           

תפיסת עולם:

הן האימון והן הדרכת ההורים מתבססים על התיאוריה ועל תפיסת העולם האדלריאנית, שמתייחסת אל האדם כיצור חברתי, אשר זקוק ליחסי גומלין עם סביבתו, ומקבל משמעות בדרך של תרומה ונתינה.
בשני המקרים הדיאלוג עם המאמן/המדריך יתמקד בכוחות, בחיובי (בהורה ובילד) ובאמונה בשינוי אפשרי.

רקע ודרישות מוקדמות:

  • מדריכי ההורים הם מנחי קבוצות מוסמכים, שהתמחותם הראשונית היא בתיאוריה האדלריאנית.
  • מאמני הורים מגיעים כשבאמתחתם כבר נמצאים הכלים האימוניים (ותעודת הסמכה כמאמנים), והם פונים לאימון הורים כתחום של התמחות והתמקצעות נוספת.

תהליך ההתערבות: 

  • אימון הורים שומר על המבנה הרגיל של 12 מפגשים, כאשר במהלכו המתאמן בוחן את החזון (במקרה זה – החזון ההורי), הערכים (במקרה זה – הערכים ההוריים), והמטרות שלו בחיים (במקרה זה – מטרותיו כהורה). ממטרות אלו ייגזרו מטרות האימון, שהן מטרות ממוקדות ומדידות, ויושגו באמצעות מחויבות לפעולות מעשיות.

לאימון יתווסף חלק הדרכתי, בו המאמן יוסיף מהידע המקצועי שלו, ויעזור להורה, באותם כלים ועקרונות אדלריאניים, להגיע למטרותיו וליישם את הכלים שרכש באימון.

  • הדרכת הורים הינה תהליך קצר-מועד, שאורכו נקבע בהתאם לצורך.
    ההדרכה מתמקדת לרוב בבעיות, ועל אף שההסתכלות היא תמיד מערכתית (כלומר, עוסקת בכל המשפחה ולא רק בילד מסוים), ההתייחסות אליהן היא מהפרספקטיבה ההורית בלבד, ואינה מתערבת בתחומים נוספים בחיי ההורים.

תפקיד המאמן / המדריך:

  • באימון הורים, כמו בכל תהליך אימוני, “הנחת העבודה” היא שהתשובות נמצאות אצל המתאמן, ותפקיד המאמן הוא רק “לכוון לשם זרקור”, בעזרת הקשבה עמוקה, שיקוף, עידוד ושאלת שאלות אימוניות והרחבת נקודות המבט. בחלק ההדרכתי משתמש המאמן בידע שלו, רק לאחר שחקר עם המתאמן  את המטרה ואת  החסמים שעשויים למנוע ממנו ליישם את הכלי.
  • בהדרכת הורים, הציפייה של ההורה היא לקבל תשובות לשאלות בוערות, והפניה אל המדריך היא כאל מקור סמכות וידע. מדריך ההורים מביא עמו אג’נדה ותפיסת עולם מגובשת, ואינו נמנע מלהביע את דעתו ולכוון את ההורים בצורה ברורה למה שנראה לו “נכון”.

אז מה מתאים לך יותר – אימון הורים או הדרכת הורים?

לא משנה, העיקר שיהיה אדלריאני…

www.shirley.co.il         050.7676731             [email protected]

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...