אימון אישי וערכים

אימון אישי ע”פ התאוריה האינדיווידואלית

הפילוסופיה האדלריאנית מציעה תשובה עם אחריות חברתית לשאלה:

מה המשמעות להיות אדם? ערכים באימון – על פי הפסיכולוגיה האינדיווידואלית

ברור הערכים המובילים של המתאמן נחשב למרכיב מרכזי בתהליך אימון. על פי הגישה האדלריאנית,
בחירת הערכים האישיים היא למעשה, הכרה בעדיפויות האישיות. ערך הוא הדבר שאדם נותן לו חשיבות.
כשמתאמן בוחר ערכים, הוא למעשה מצהיר מהן העדיפויות שלו. למשל, יש מי שיבחר את הערכים הבאים:
אהבה, חמלה, נתינה ושלווה, ויש מי שיבחר התפתחות, אחריות, הגשמה ומשמעות.

חשוב מאוד שמאמנים ידעו שאדם בוחר (יותר נכון בחר) את דרכו בחיים ואת אופן פעולתו- ואז מגייס את הערכים
שיתמכו, או יותר נכון יצדיקו, את בחירתו, ולא כפי שנהוג לחשוב, שלאדם יש ערכים, ועל פיהם הוא בוחר ופועל.
ולכן ערכים אישיים הם הרציונל המוסרי לבחירות של אדם, ולא איזו אמת פנימית, ולכן הם ניתנים  לאיתגור,
שינוי והרחבה. לדוגמא: כשאדם שבחר את סט הערכים השני שהצגנו, מבקש להתאמן על שיפור מערכות יחסים,
אנו יכולים להציע לו לבחור ערך חדש, מהסט הראשון, על מנת להזכיר לעצמו, שהוא רוצה לשנות את העדיפות שלו,
ולהציב יחסים לפני מטרות.

בנוסף לעדיפויות/ערכים אישיים, הפסיכולוגיה האינדיווידואלית כוללת השקפת עולם שעל פיה יש ערכים שהגשמתם
הם תנאי להרגשה טובה ולחיים טובים, הן של הפרט והן של סביבתו. “על פי אדלר, שוויון ערך בין בני אדם, כבוד הדדי,
אמונה בעצמי ובזולת, תרומה ומועילות, תמיכה, עידוד, התמקדות בחיובי, שיתוף פעולה- כל אלו עקרונות וערכים
שהגשמתם ויישומם, מאפשרים בטווח הארוך להרגיש שביעות רצון בשלושת מעגלי החיים: עבודה, משפחה וחברה”*.

בשונה מגישות אחרות, באימון האדלריאנית המאמן מציב לעצמו כמטרה להעביר תפישות, עמדות וערכים אלה.
במילים אחרות, מטרת האימון היא להגדיל את התחושה החברתית של המתאמן. לא רק ליצור תובנות ופעולות אלא
להשתמש בתובנות האלה על מנת לשפר יחסים ולתפקד היטב, ומתוך כך לא רק לשפר את חיי המתאמן אלא את חיי
כל מי שבמעגל החברתי שלו: מטרת האימון האדלריאנית הוא שיפור החברה דרך המתאמן.

*זיוית אברמסון (2005) “לומדים זוגיות”, הוצאת מודן

להורדת המאמר בפורמט וורד אימון וערכים

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...