אימון אישי לאפקטיביות

אפקטיביות אישית 

אפקטיבי – זה משהו שמפיק תוצאות, כלומר תקשורת שיוצרת תוצאה (אפקט) שאני רוצה שהיא תיצור.

תוצאה = מה שעשיתי + מה שלא עשיתי

אם תוצאה לא מוצאת חן בעיניי אז צריך או להפסיק לעשות את מה שאני עושה לא טוב ו/או להתחיל לעשות דברים שלא עשיתי עד עכשיו.
המציאות שאני יוצרת זה תמיד בהתאם למה שאני עושה. זה להיות אדם טוב מול אדם יעיל. האם השקעה שאני משקיעה מביאה אותי לתוצאה שאני רוצה.

כדי לקבל תוצאה אפקטיבית / רצויה צריך לדעת מה המטרה שלי, מה אני בכלל רוצה להפיק עם המעשה שלי. רוב האנשים פועלים בכלל בלי לחשוב
מה המטרה שלהם וגם ממשיכים לעשות אותו דבר ומצפים לתוצאה שונה.

אנשים אפקטיביים לא חיים בנסיבות. כמובן שתמיד יש נסיבות, השאלה מה אני עושה איתם. כדי לשנות את המציאות צריך לשנות את התגובה
שליע”י פירוש שונה (אפר”ת) לאותה סיטואציה. תגובה שונה יוצרת מציאות חדשה. רק התנהגות אחרת יכולה ליצור מציאות אחרת.
וההתנהגות יכולה להשתנות רק כשאני אפרש את האירוע בצורה אחרת. ברגע שמשנים פירוש הרגש משתנה ואז התגובה
שלי תשתנה בהתאם. כלומר התגובה שלי תשתנה לא בגלל שהמציאות השתנתה, אלא בגלל שאני שיניתי את הפירוש שלי.

דבר נוסף שחשוב להבין זה מה עובד ומה לא עובד בחיים שלי. ואז אני אדע מה אני יכולה לעשות אחרת. כי הדברים שלא עובדים
זה תמיד אותם דברים ועם הזמן זה הופך לכרוני ואנחנו לומדים לחיות עם מה שלא עובד. גם להתעצבן הופך לכרוני ואנחנו חיים עם זה.
מה שעובד צריך לפתח ומה שלא עובד – צריך לשנות. אם 100 פעם הכל היה אותו דבר, אז למה שבפעם 101 זה ישתנה?

אז איך משיגים אפקט בתקשורת?

1). מה העדיפות (המטרה)שלי? מה אני רוצה להפיק / מה המטרה שלי במערכת יחסים מסוימת? אם המטרה שלי להיות צודקת
אז אני כל הזמן רבה עם בעלי. ואם אני רוצה זוגיות טובה אז אני צריכה להפעיל מיומנות אחרת שתשרת את המטרה הזאת.

בכל רגע נתון בחיים אנחנו יכולים לבחור בעדיפות אחת בלבד. וברגע שעדיפותשליברורה לי אני מגייסת את התקשורת הנכונה
שתשרת אותי באותו רגע.

אנשים המטרה שלהם ברורה להם – הם אנשים אפקטיביים.

בין שני אנשים יש מרחב בין – אישי (מרחב אונטולוגי). מי שיפיק את התוצאה זה אדם שיש לו אחריות גדולה יותר על המרחב הבין – אישי.
כלומר, לטנגו צריך… אחד שמוביל! כשעומד מולך אדם שעצבני אפשר לשאול אותו “אתה רוצה להוציא עצבים או להפיק תוצאה?”
הרוב יבחרו בלהפיק תוצאה.

2). לא להניח הנחות. יש לנו פירוש לגבי המציאות. למשל אם מישהי לא מחייכת אלי, אז אני יודעת (מנחשת)
למה היא לא מחייכת, כי היא כועסת עלי. ואז יש לי כבר סרט בראש. במקום להניח הנחות צריך לשאול, לדבר על זה: “את כועסת עלי?”
אנשים מתנהגים לפי ההנחות ואז הם יוצרים לעצמם מציאות לא נעימה עבורם.

3). לשאול שאלות.

4). להקשיב לתשובה.

5). בחירה מחודשת של העדיפותשלילפי הבירור של ההנחות של הצד השני. פה אני מחליטה מה אני עושה! ואז יש לי חופש בחירה.
אני לא יכולה לשלוט במה האחר יעשה, אלא רק להגיב לפי “האני” הפנימישלי. חופש = אחריות. אחריות על העדיפויותשלי.

אם אני אדע מה מבחינתי יום מוצלח, לפי זה אני אדע אם השגתי את המטרהשלי.

חשוב שנלמד לסנן דברים ואז רק מה שרלוונטי יכנס אלינו וכל היתר לא ישפיע אלינו.

כל האנשים בעולם רוצים אותו דבר: שיאהבו אותם, יעריכו אותם ושיהיה להם מקום. ברגע שניתן לאדם את תחושת ההערכה
שאותה הוא רוצה כל ההתנגדות תרד ונוכל להשיג הרבה יותר דברים.

כדי להיות אדם אפקטיבי צריך לקשר בין עולם המעשים לעולם התוצאות ולתכנן את התוצאה מראש. לקחת אחריות על התוצאות.
זאת אומרת שאם אני רוצה תוצאה אחרת אני צריכה לעשות משהו אחר!

כל הזכויות שמורות לאנאבלה שקד

להורדת המאמר כקובץ וורד:

יצירת אפקטביות אישית באמצעות אימון(הורדה כוורד)

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...