אחות קטנה מאת: שירלי רם עמית

לילד בן 4 נולדה אחות.

בחודשים האחרונים ניסו לשכנע אותו שזה יהיה כיף גדול, מתנה לחיים. אז ניסו.
מהזווית שלו זה נראה כמו אסון – יצור לא מוכר שמופיע ממקום לא ברור עומד לשנות את מציאות חייו, להשתלט על הוריו, על החדר והצעצועים שלו, על הזמן שהוקדש עד היום רק לו…

בלי שום תרגול מוקדם, הוא מדקלם כבר ביום הראשון את מה שדורות של בנים בכורים דקלמו לפניו: “אני רוצה שהיא תחזור לבטן” ו”אתם אוהבים רק אותה”.

אך מהר מאד הוא מבין שיש גם גבולות – גם אם ההורים באמת אוהבים אותו “הכי בעולם”, כמו שהם אומרים, לתינוקת היקרה שלהם הם לא נותנים לו להתקרב, וכשהוא רק מעז להושיט אליה יד, הם נתקפים פאניקה, ושואגים: “לא!!!”.

אז את האגרסיות שלו הוא יצטרך לבטא במקום אחר.

מול אבא? לא ממש. לאבא אין סבלנות לשטויות, והוא גם לא ממש מתרגש מהן.
אז מי נשאר?

אמא, שהבטן שלה רכה עכשיו, בכל המובנים.

כאן יש עם מה לעבוד – אמא מתרגשת מכל דבר, בוכה, נעלבת, כועסת, אוהבת, מתנצלת, מפצה;
בימים טובים היא מדווחת לכולם שהוא “מקסים”; בימים אחרים שהוא “כמו בספרים”; הוא לא מבין מה זה אומר בדיוק, אבל זה נשמע פחות טוב, בעיקר לעומת התינוקת שהיא “ילדה ממש טובה”, כלומר ישנה הרבה…

אז הוא מבולבל, כועס ו”מקלל” במילים הכי קשות שהוא מכיר – “את קקי”, “את פיפי”, אני לא אוהב אותך”.

ואמא? בימים טובים היא מצליחה “להכיל”, כמו שיועצים לה, ובימים פחות טובים היא מפתיעה אותו בתשובות שנשמעות לו עוד יותר ילדותיות משלו: “אז גם אני לא אוהבת אותך”. כאילו שזה לא היה לו ברור…

אז מה עושים?

  • זוכרים שאי אפשר להתווכח עם מה שהוא מרגיש (ות’כלס – הוא גם צודק: הרי חצי המלוכה ניטלה ממנו ברגע אחד…).
  • זוכרים שהמילים הקשות שהוא בוחר הן הכלי היחיד שיש לו – ובכל מקרה, הכי פחות מזיק – לבטא את מצוקתו. מאפשרים לו לבטא אותן בלי להתמוטט.
  • מציבים גבולות שקשורים בעיקר בבטיחות התינוקת ובפגיעה פיזית. מותר גם להגיד “זה לא נעים לי”.
  • מאפשרים לו להשתתף בטיפול בתינוקת כשהוא רוצה.
  • מפנים בכל מחיר זמן כדי לבלות איתו לבד, להקשיב לו ולתת לו את מלוא תשומת הלב, ובלי תינוקת על הידיים!
  • מחפשים דרך לשלב הומור ומשחק בכל מריבה וכעס. לא תמיד זה פשוט, אבל תמיד זה עוזר.
  • מזכירים לו שאותו אתם אוהבים יותר…זמן.

מאת: שירלי רם-עמית

הנחיית קבוצות, אימון אישי, הדרכת הורים אדלריאנית פיתוח משחקים וסדנאות משפחתיות

פעילויות אחרונות

סדנה בנושא שינוי הרגלים

אי אפשר להעיף הרגלים רעים דרך החלון, צריך ללוות אותם לאט לאט החוצה במדרגות”...

לאמן את הרצון

סדרת מפגשים על אומנות הבריאה וההגשמה.

משיחה “קשה” לשיחת “למידה”

כמאמנים, פעמים רבות אנו נדרשים לאמן על מטרת קיום שיחה קשה בעיקר במצב בו...

פרוייקט הכלה ושילוב בבתי הספר

תוכנית מכון אדלר ליישום חוק הכלה והשתלבות הינה תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. התוכנית...