Search
Generic filters

בוחרות בשינוי-עבור נשים נפגעות אלימות

בוחרות בשינוי: ליווי והדרכה לנשים נפגעות אלימות בשיקום
choosing A Change: Guiding and Accompanying Women Victims of Violence in Rehabilitation

תכנית זו מלווה נשים נפגעות אלימות, בזמן שהותן במקלטים ובמהלך יציאתן לחיים חדשים – לאחר שהותן במקלט, כאשר נמצאות במרכזי מעבר- בכל הקשור לניהול חיי משפחה והתמודדות עם ילדים.

זאת על ידי מתן הדרכות קבוצתיות, לצד הדרכה פרטנית במקרה הצורך.

התכנית מהווה מעטפת תמיכה לנשים, בנוסף לליווי של עו״ס המקלט/מרכז מעבר הנמצאת שם לצידן. במסגרת הפרויקט מועברות קבוצות לנשים ב-12 מקלטים ברחבי הארץ (בעברית ובערבית) וכן ב-6 מרכזי מעבר.

כמו כן, מוענקות שעות הדרכה פרטנית לנשים אשר העו״ס של המקלטים או אלו שמלוות אותן בדירות המעבר יזהו כלא מתאימות לקבוצה ו/או שזקוקות להליך ייחודי ואישי.

הדרכת אימהות שסבלו מאלימות מציבה אתגר כפול: הקבוצה צריכה להוות מסגרת מעודדת לאם ולהעלות את תחושת הערך שלה כמו גם ללמד אותה כיצד לגדל ילדים בעלי תחושת שייכות, עצמאיים ואחראים.

במלים אחרות אנו עובדות על הקונפליקטים המובנים בתוך מעגל האלימות שחוו ומה שעבר עליהן מאז, ולסייע למשפחה לעבור ממעגל של חוויות מייאשות למעגל של חוויות מעודדות.

לשם מתן הדרכה אופטימלית וייעודי לנשים אלו, מלוות את המדריכות אשת טיפול בכירה המכירה את עולם הרווחה ואת קהל היעד, נותנת מענה (supervision) למדריכות של הנשים ומסייעת בעבודה מול אוכלוסייה רגישה זו.

נשים נפגעות אלימות המגיעות למקלט לנשים עם ילדיהן, הן נשים שחוו מסכת אלימות נוראית שהטביעה חותם על כל הווייתן.

תהליך השיקום של האישה ומשפחתה הינו ארוך ורצוף מהמורות. הנשים והילדים מגיעים למקלט בכדי לאחות את השברים, ומקבלות טיפול מסור מהצוות המקצועי במקלט.

הנשים נדרשות לא רק לשקם את עצמן, אלא גם לשקם את ילדיהן, להוות עבורם עוגן ולהוביל את המשפחה בחייה החדשים.

לאחר שנים במעגל הסיכון והאלימות, נשים יוצאות מהמקלטים ונאלצות לנהל את המשפחה לבדן, להחזיק אותה כלכלית ולהתמודד תוך כדי עם אתגרי ההורות המורכבים גם כך.

דרישה זו לעצמאות ויציבות מהווה מעמסה נפשית וכלכלית אדירה על הנשים, שהרי הליך השיקום והטיפול אינו מסתיים בשהותן הקצרה במקלט.

נשים היוצאות ממקלט ועוברות לגור בדירות מעבר, נמצאות בתחילת דרכן העצמאית. רובן מתמודדות עם חוסר ודאות וחוסר ביטחון אדיר לגבי יכולתן להוביל את משפחתן אל עתיד טוב יותר.

נשים אלו נמצאות בצומת דרכים, ולא פעם, בחוויה של פגיעות וחששות מפני העתיד.

חששות אלו עלולים להביא אותן לשוב לחיקם של בני זוגם האלימים. הנשים צריכות ולהחזיר את האמון שלהן בעצמן ובהורות שלהן.

לאחר שנים שהילדים היו עדים לגבולות פרוצים לחלוטין בין האם לבן זוגה או בן משפחתה האלים, האישה נדרשת להציב גבולות, לשקם את הסמכות ההורית שלה ולנווט את חיי ההורות לבדה.

מטרות:

  • תמיכה והעצמת נשים נפגעות אלימות כאימהות וסיוע בשיקומן במהלך שהותן במקלטים ולאחר היציאה מן המקלט והשהייה במרכזי מעבר.
  • מתן כלים יישומיים ואפקטיביים לנשים נפגעות אלימות בנוגע להדרכת הורים, העצמת הסמכות ההורית, שיקום ילדיהן ושיקום הקשר שלהן עימם.
  • ללוות, לתמוך, לסייע ולהעצים לנשים נפגעות אלימות ביציאתן לחיים חדשים ועצמאיים.

היקף הפעילות:

במסגרת התכנית הופעלו 12 קבוצות נשים במקלטים, ו-6 קבוצות במרכזי מעבר (כל קבוצה אורכת בין 15-20 מפגשים בהתאם לדרישת המרכז וכל מפגש הינו שעה וחצי).

בנוסף, התכנית כוללת סיוע בשעות הנחייה וליווי פרטנית לנשים אשר וזוהו כלא מתאימות לקבוצה ו/או שזקוקות להליך פרטני נלווה שיסייע להן להשתקם ולעמוד על רגליהן מחדש.

במסגרת ההנחיה הפרטנית תקבל כל אישה 10 שעות הדרכה בממוצע, לפי הצרכים הספציפיים שיעלו אל מול העו”סית המלווה.

הישגים:

השנה, 2022, הסתיים בהצלחה הפרויקט הקיים, בליווי קרן אריסון,
במסגרת המיזם ליווינו כ-150 נשים.

אנו מחפשות שיתופי פעולה להמשך הפעילות (לאחר קבלת בקשות מכל המקלטים בהן פעלנו)

לפרטים נוספים ושאלות אנא פנו ל-רות דפני,
מנהלת מחלקת קהילה ושת”פ,
054-4900262 , [email protected]

null
null
null
דילוג לתוכן