Search
Generic filters

הפעולה הפשוטה הזו תקל על ההורים והילדים בבית

בשנה האחרונה אין לנו הרבה שליטה על איך החיים שלנו או של הילדים שלנו מתנהלים. פעם זה סגר, פעם הגבלה אחרת. אבל יש מקום בו אנחנו שולטים, וזה הבית שלנו. דליה אילת, מדריכת הורים ממכון אדלר, מסבירה למה דווקא עכשיו כדאי לסדר ולארגן את הבית יחד עם הילדים
דליה אילת

משפחה בסגר. ShutterStock

כולם נראים ככה, כן? משפחה בסגר (צילום: ShutterStock)

בדרך כלל, בהרצאות שלי על אווירה משפחתית, אני מסבירה, למה עיצוב הבית, יפה ככל שיהיה, לא חשוב כמו עיצוב האווירה הרגשית והאווירה של מערכות היחסים בבית. התחושה שאנחנו ההורים מייצרים בבית חשובה יותר מהרהיטים, הצבעים או הדרך שבה אנו מעצבים את הנראות של הבית.

אבל דווקא עכשיו, בקורונה, שיפוץ, סידור וארגון הבית כן יכולים להשפיע מאוד על איך שאנחנו מרגישים במבצר שלנו. אחד הדברים הבולטים שצצו בעקבות הסגרים בקורונה, היה “סצינות מארי קונדו” – אנשים ששיפצו, סידרו, זרקו וקיפלו. אחרים איחדו, חידשו, החליפו חדרים, קנו סלון או השקיעו בעציצים. אז נכון, לחלקנו התפנה זמן, אבל יש פה הרבה מעבר לזה, מסתתרים פה עקרונות לחיים שיישמנו במודע או שלא במודע.

הנה כמה סיבות טובות לסדר, לשפץ ולארגן – מבחוץ פנימה:

1. להחליף אווירה באותו הבית
גם אם המשרד עבר הביתה והחדרים התמלאו באווירת עבודה, לפעמים, צביעת קיר כדי לסמן פינה או לתחום איזור בעציצים, מוסיפים סדר גם בפנים ומגדירים איפה עובדים ואיפה זה בית. מתי אני זקוקה לשקט ומתי לזמן של ביחד. מהלך כזה יאפשר גם לקטנים להבין מתי אימא או אבא “בעבודה”, ואיפה אפשר לעשות בלאגן עם המשחקים או להקשיב למוזיקה ביחד.

2. חוסר ודאות מול ודאות
כמה חוסר ודאות הכניסה התקופה הזו לחיינו. אין לנו שליטה אפילו אם ילדנו ילכו למסגרות מחר או לא. אבל לשנות משהו בבית אנחנו יכולים, וזה מאפשר תחושה של שליטה, גם אם זה בתחום אחר בחיים. לשפץ את הבית או אפילו לארגן איזה ארון מחדש מאפשר לנו הגשמת חלומות, קטנים או גדולים, כך גם הכנסת מכשיר כושר לבית, החלפת ווילונות או שינוי מיקום הרהיטים בסלון. יש רעיון או חלום, שמצריכים מחשבה ותכנון, וזו הזדמנות להכניס וודאות במצב הזה של החוסר ודאות. כי יש דברים שיש לנו שליטה עליהם עדיין.

 

אמא מתוסכלת לפעוטה מנסה לעבוד מהבית. ShutterStock

סדר בבית עוזר להבין איפה עובדים ואיפה משחקים. אימא מנסה לעבוד בזמן סגר (צילום: ShutterStock)

3. מכניסים אופטימיות ואקטיביות
עיצוב מחדש יאפשר לנו לקחת את המחשבות שלנו למקום של התחדשות, למקום שבו האנרגיות מתמלאות בציפייה למשהו טוב. צבעים, צמחים, כריות יפות או משפטי השראה יכולים למלא אותנו באופטימיות ותחושה טובה. אפילו אם בשיפוץ או סידור הבית, קודם כל נהיה בלאגן, רגע לפני שנהיה יפה, אנחנו יכולים להתמקד ברעיון השינוי לטובה, וזה עוזר להתמודד עם הפסימיות שהתקופה עלולה להציף אותנו בה.

4. עיקרון הבחירה
אחד הדברים שמאפשרים רווחה נפשית זו הידיעה שיש לנו בחירה על הרבה מההתרחשויות בחיינו. התקופה הזו מפגישה אותנו עם חוסר בחירה, עם כפייה, עם הגבלות. והנה שוב, שיפוץ וסידור הבית, מאפשרים לנו לחשוב, מה לבחור, מה לעשות עם הזמן שלנו, כדי לקדם איזה רצון שיש לנו כבר תקופה ולהיטיב עם האווירה בבית. גם ההזדמנות להדגים איך אנחנו מתעלים את האנרגיות שלנו לעשייה מועילה.

5. סדר בתוך הבלאגן
כשהחיים פתאום נראים כבלאגן, יש מקום אחד שנוכל לעשות בו סדר וזה הבית שלנו. סדר נותן שקט, אוויר לנשימה ומרגיע אותנו. לא סתם יש אנשים שלא יכולים ללכת לישון כשיש כלים בכיור. להסתכל על הבית שלנו מסודר, ללא ספק מאפשר רוגע, חיצוני ופנימי. גם אם זה לרגע.

6. מטרות קטנות, הצלחות גדולות
גם אם לא נעשה מהפך דרמטי, כל סידור של פינה, מגירה, שיפוץ אמבטיה, היא מטרה בפני עצמה, שכשאנחנו מצליחים לבצע נותנת תחושה של הצלחה וסיפוק.

שיפוץ, סידור וארגון הם גם הזדמנות מעולה לשאול את הילדים מה היו רוצים. לשתף אותם בהחלטות, להתייעץ איתם על רעיונות ואפילו לצלם איתם תכנית עיצוב: החדר שלי לפני ואחרי. ובכך, להעניק גם להם שליטה על החיים.

דליה אילת, מדריכת הורים, מנחה ומרצה במכון אדלר

פורסם בוואלה!

דילוג לתוכן