Search
Generic filters

הכל אני יכול בחופש הגדול! האומנם?

עבור הילדים היציאה לחופש הגדול היא התרגשות גדולה. עבור ההורים חופשת הקיץ, היא בעיקר קיץ, פחות חופשה והרבה יותר מפגשים מאתגרים ביחסים עם הילדים: סביב מסכים, זמני שינה, תעסוקה, ניהול הוצאות כלכליות, וכמובן האתגר הגדול: איך מפיגים את השיעמום? רמז: אנו לא…!

בואו נדבר על כמה רעיונות שיעזרו לנו להעביר את החופש בכיף עם אווירה טובה בבית:

שיתוף הילדים בשינוי

יציאה לחופשה היא מעבר בין שגרה קבועה ובטוחה, למצב חיים פחות ידוע ומוכר. בכדי לייצר הסתגלות והתמקמות מחדש, כדאי לשתף ולתווך בהתאם לגילם של הילדים, את השינוי הצפוי בסדר היום: מה יהיו זמני ההתעוררות והשינה, מהם זמני הארוחות, מתי יש לנו פעילויות מתוכננות ומתי זמן רגוע בבית.

רצוי לאפשר לילדים להיות שותפים בהחלטות במקומות שאפשר.

יצירת שגרה גמישה בחופשה

רוב המבוגרים מפרשים שגרה כחובות, ריצות ועייפות. ואילו הילדים מפרשים שגרה כסדר יום מוכר התורם לתחושת ביטחון.

כדאי שהשגרה החדשה בחופשה תהייה ידידותית וגמישה, ותיבנה עם הקשבה לרצון הילדים.

לדוגמה: צפייה בסרט משפחתי בשעות הערב, לאפשר לעיתים שעת חזרה ממפגש חברתי, או שינה מאוחרת מהשעה הקבועה.

יצירת שגרה בחופש הגדול

ניהול זמן ניידים ומסכים

אם היה אפשר, רוב הילדים היו כנראה בוחרים להיות כל היום במסכים, מעיניו של ילד: “זו הקייטנה הכי טובה בעולם”. החסרונות בזמן מסך ממושך ולא מווסת מוכרים וידועים, על כן כדאי להגדיר יחד עם הילדים את משך הזמן המוקדש למסכים ולא פחות חשוב לשים לב לתוכן אותו הם צורכים.

דבר אשר יוכל לעזור לילדים לעצור את זמן המסך הוא לחשוב יחד איתם מראש על חלופות למסך: איזה דבר חדש הם היו רוצים ללמוד בחופש? תחביב חדש שהיו רוצים לפתח? ספורט שהיו רוצים לעשות? ברגע שתהיה להם מוטיבציה לדברים אחרים יהיה להם קל יותר להניח למסכים.

לעודד תקשורת חברתית

עם היציאה לחופש הגדול מסתיימים החוגים והמפגשים בביה”ס ששמרו על קשרים חברתיים.

חלק מהילדים זקוקים לעזרה בשימור קשרים אלו. חלקם יוותרו על המאמץ, מתוך קושי רגשי או מתוך בחירה באפשרות קלה ברביצה מול המסכים.

כדאי לעודד ולסייע לילדים ביצירת מפגשים חברתיים שמשפיעים על תחושת שייכות, ליזום ולשאול עם מי הם היו רוצים להיפגש.

לא להיבהל משעמום

משפט שמפעיל כמעט כל הורה כשהוא שומע את ילדו: ״משעמם לי״! הנטייה היא מיד להפנות את תשומת הלב, להתפנות, לפתור, לייעץ, להקל, להעלים את אותה התחושה הלא נעימה.

הילדים חיים לרוב במציאות עם סדר יום מלא בתוכן וגירויים תמידיים, כך שאם מתגנב לחיי הילדים רגע שהוא מרוקן מתחושה או גירוי, אין זה פלא שהם ממהרים לפרש זאת כמצב שלילי ובלתי נסבל עבורם.

נסו לא להיבהל מהשעמום שלהם. עודדו על יכולתם למצוא בעצמם פתרונות לתחושת השעמום. תופתעו לגלות שהרבה ילדים יודעים להגיד מה יעזור להם בזמן זה.

להיות משועמם זה דבר חשוב! זהו מצב נפשי שאנחנו צריכים כמבוגרים וילדים לרדוף אחריו. ברגע הזה שהשעמום נוכח, המוח נודד לחיפוש, לעניין, לסקרנות, ופה מתפתחת היצירתיות.

הבית של כולנו

החופש הגדול הוא זמן טוב לשתף את הילדים בתחזוקת הבית אם עד כה הם לא היו חלק מזה.

לעודד את הילדים לעצמאות לצד אחריות. לאפשר בחירה וחשיבה משותפת עם הילדים בבחירת המטלה: עריכת שולחן בארוחות, לטאטא את הבית, הורדת כביסה… כאשר התרומה של הילד נעשית ממקום חיובי ומעצים היא מחזקת את תחושת המסוגלות והמשמעות של הילד.

יצירת איים של שפיות

זו תקופה מאתגרת שמבקשת מההורים הרבה סבלנות, יצירתיות, גמישות נטולת שיפוטיות עצמית. חשוב למצוא איים של שפיות, להיטען לבד גם ללא הילדים. לקחת פסק זמן עצמי ולדאוג להתאווררות אישית.

חופשת הקיץ יכולה להיות גם תקופה נהדרת עם תירוץ מצוין להכריז: פוס משחק! הפסקה מטירוף החיים!

זו הזדמנות לנסות להחליף את ה-“צריך״ ב-״רוצה״. להעז להשתולל עם הילדים ולהיות ההורה שבא לי! ולא ההורה שנדמה לי שאני  צריך להיות.

לוותר על המושלמות, להניח לרצון להשתפר, לזנוח את הציפייה לקיץ אוטופי.

כי החיים מורכבים מחוויות מתסכלות לצד חוויות מתגמלות. קחו נשימה, והסתכלו על הקיץ כהזדמנות להתקרב לילדים וליצור זיכרונות וחוויות משותפים. 

חופשה נעימה!!

אתי נוה-חן פסיכותרפיסטית, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ויועצת חינוכית

>> מתעניינים בהדרכת הורים?

דילוג לתוכן